zondag 2 november 2014

Wortel-chocoladetulband


Het is de tweede keer dat ik een cake met wortelen bak en omdat het gebak de vorige keer lekker bevonden werd was ik nieuwsgierig naar dit resultaat. En ik mag het zeggen, hij is heel luchtig met hier en daar een fijn stukje chocolade erin.

Dit heb je nodig voor een tulbandvorm van ca. 24 cm doormeter en een inhoud van ca. 2,5 l:

  • 250 g boter + een beetje voor de vorm
  • 500 g bloem
  • 50 g pure chocolade ( of bakvaste chocolade druppels)
  • 300 g wortelen
  • 175 g suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 zakje bakpoeder
  • mespunt zout
  • 5 eieren
Bereiding:
  • verwarm de oven voor tot 175 °C of 150° hete lucht
  • vet de tulbandvorm in en bestuif hem met bloem
  • hak de chocolade grof
  • schrap de wortelen en rasp ze fijn
  • klop de boter, de suiker, de vanillesuiker een het snuifje zout met een mixer romig
  • klop de eieren er één voor één doorheen
  • meng de bloem met het bakpoeder en roer het mengsel portiegewijs kort door het eiermengsel
  • roer de chocolade en de wortels er doorheen
  • vul de tulbandvorm met het beslag en strijk het glad
  • bak ca. 45 minuten en de oven
  • laat ongeveer 10 minuten afkoelen in de vorm
  • stort de tulband op een rooster en laat verder afkoelen


Ik gebruikte zelfrijzende bloem i.p.v. bloem en bakpoeder en de chocolade verving ik door bakvaste chocolade druppels. De boter heb ik vervangen door soja-bakmargarine.

Recept: Koken & Genieten: taartenspecial 10

11 opmerkingen:

  1. Aha oef voor een keertje is mijn dieet veilig - ik ben nooit geen gróte fan geweest van wortelcake. Alhoewel de combinatie met chocolade me wel nieuwsgierig maakt.
    Hm. Het kan dus toch nog gevaarlijk worden voor de lijn...

    Wanneer nog eens een blogberichtje over zijdeschilderen ? Vind ik zó mooi, en is veeeeele gewichtsvriendelijker... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, Ingrid, volgens het boek zou deze cake, als je hem in 16 stukken verdeeld, 180 cal. per stuk bevatten. Dus dat valt mee hè. Andere stukken gebak tellen gemakkelijk tot 500 cal. Al blijft 'zijdeschilderen' inderdaad gewichtsvriendelijker. :)

      Verwijderen
  2. Verrassend, maar ziet er goed uit!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ziet dat lekker uit, mmm...zal wel lekker ruiken in de keuken...groetjes ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heee, van deze combinatie had ik nog niet eerder gehoord. Klinkt veelbelovend! Ik ben dol op wortelcake!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laat die heerlijke recepten maar komen, want ik val af i.p.v. bij te komen :-)
    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe doe je dat Tinne? Cake eten en afvallen, dat wil ik ook wel. Je bent toch niet ziek?
      groetjes

      Verwijderen
  6. Ken je da moppeke over dat konijntje dat bij de bakker worteltaart gaat kopen???
    Maar deze ziet er heel lekker uit... komt vast door de chocolade er in... 't is weer iets in een tulband... zou ik dan toch nog eens een keertje durven???? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vertel mij dat moppeke eens, want ik ken het niet.
      Als je deze wil bakken, hij is nu echt wel groter dan de vorige want er zit 500 g bloem in. succes!

      Verwijderen
  7. Oh, this cake looks fantastc!
    Happy days Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...