vrijdag 14 maart 2014

Brood met een twist

Onlangs zag ik op tv een kookprogramma  waar dit soort brood werd gebakken. Alleen bakten ze daar wit brood met maanzaadjes, maar ik gebruikte het recept voor mijn dagelijks bruin brood en i.p.v. de maanzaadjes werden het andere zaden en pitten. Heel lekker maar de zwarte maanzaadjes tegen het witte brood zorgen voor meer contrast en het brood is eigenlijk mooier als je het doorsnijdt. Dat zal voor een volgende keer zijn. 


Dit heb je nodig voor een brood van ca. 850 g
  • 400 g tarwebloem
  • 100 g roggemeel
  • 100 g fijne tarwemeel
  • 16 g verse gist
  • 650 ml water
  • 35 g vetstof
  • 1 koffielepel zout
  • lijn- en sesamzaadjes
  • sojagrit
  • zonnebloempitten
  • olijfolie
Bereiding: (in de machine)
  • los de gist op in het water, voeg de vetstof, het meel en de bloem er bij en strooi als laatste het zout er over
  • meng en kneed tot een soepel deeg
  • laat het deeg 30' rijzen
  • kneed het deeg opnieuw en rol het uit tot een langwerpige lap
  • verdeel het deeg in lange repen
  • bestrijk de repen met olijfolie
  • bestrooi de insmeerde repen met de zaadjes, grit en de pitten
  • draai elke strook deeg in de lengte op
  • neem alle gedraaide stroken samen en draai die ook om elkaar
  • breng de uiteinden naar elkaar toe en druk goed aan
  • laat deze ronde gedraaide deegmassa ongeveer 1 uur rijzen op een ingevette bakplaat


  • verwarm de oven voor op 220°C
  • bestuif het deeg met water en bak het brood 35 à 40 minuten
  • laat afkoelen op een rooster




9 opmerkingen:

  1. Het ziet er heel lekker en mooi uit, maar wel bewerkelijk. Ik ga dit weekend proberen een brood te bakken op de no-knead-bread manier. Dit zou supergemakkelijk en weinig werk zijn met een goed resultaat, we zullen zien...
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whaw wat een professionele uitleg! De foto's erbij zijn schitterend! Ik ga dit zeker proberen! Hopelijk lukt het mij ook zo mooi!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker doen want het is echt niet moeilijk.
    Ook een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ymme,
    Wat ziet het er mooi uit, ik ga dit zeker ook eens proberen. Alleen een vraagje : wat is sojagrit? Ik begrijp dat het ook een soort zaad is, maar ik ken het niet. Misschien heeft het bij ons een andere naam.
    Fijn weekend, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Caroline,
      sojagrit zou geroosterde en gebroken stukjes soja zijn. Bij ons wordt het onder die naam verkocht. Hier zie je hoe het er uit ziet. http://www.schobbers.nl/nl-nl/product/0496/seed-producten/grutten/1060.10.528/sojagrit.aspx

      groetjes en nog een fijne zondag

      Verwijderen
  5. He ymme zo als ik vroeger al zei, je bent net zo als Paul Hollywoods, ook een grote passie voor bakken. VAN DIE LEKKERE BRODEN EN FIJN GEBAK ! gr.bi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet overdrijven hè bi, ik begin er van te blozen.

      Verwijderen
  6. Hola, acabo de descubrir tu blog y me encantan tus recetas, así que me quedo de seguidora para no perderme tus publicaciones. Si quieres pásate por el mío, es de repostería.

    Un abrazo y hasta pronto.

    *Pilar*

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...