maandag 20 mei 2013

Diestse kruidkoek

Met al dat frisse lentegroen om ons heen was het tijd om nog eens kruidenpannekoeken te bakken. Deze  Diestse kruidkoek is hier een streekspecialiteit die je vooral in het begijnhof kan eten. Vroeger maakte mijn moeder ze met alleen de fijngesneden blaadjes van de paardebloem maar mijn schoonmoeder bakte ze met de jonge blaadjes van het boerewormkruid. Dat was heel nieuw voor mij en zo ontdekte ik deze specialiteit. Hier vind je het Diestse recept met beide kruiden erin. Ik voeg er ook nog fijn gesnipperde bieslook en peterselie aan toe.
Hier en hier lees je meer over Diestse streekprodukten en -gerechten.



4 opmerkingen:

  1. Dat paardebloemkruid doet me weer aan vroeger denken! :) Dit ga ik zeker eens proberen...Ziet er super gezond uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, bakte uw ma die pannenkoeken ook ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh dat is erg leuk een speciaal streek gerecht en dan nog wel met paardenbloemen het is vast een erg oud recept ziet er wel mooi uit en het is weer iets totaal anders om uit te proberen zit hier ook een verhaal achter waarom ze in het bergijnenhofje deze koeken bakkte zit er een verhaal achter of stukje geschiedenis misschien! in iedergeval
    kennen we dit in nederland niet op deze manier wij hebben wel hartige pannenkoeken maar meer ala omelet of pizza zijn deze dan groetjes erg leuke post leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Leon10, het recept is inderdaad heel oud. Van in de 16de eeuw is bekend dat hier deze pannenkoeken gebakken werden. Hier http://www.toerismediest.be/watdoen.php?ts=2&pid=1&id=013 vind je nog veel meer terug over Diest.

    groetjes, en smakelijk als je deze pannenkoeken zelf wil bakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...