zondag 10 februari 2013

Wortelcake met chocoladesaus


Een wortelcake bakken stond al een tijdje op mijn te-bakken-lijstje. In de nieuwe uitgave van kvlv " Aan de kook" vond ik het recept. Het is heel gemakkelijk en vlug te maken en hij is heerlijk smeuïg. Een aanrader.

Dit heb je nodig voor  6 - 8 personen:
  • 125 g maïsolie
  • 3 middelgrote wortelen
  • 400 g suiker
  • 320 g bloem
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • 4 eieren
Voor de saus:
  • 1 eetlepel boter
  • 3 eetlepels cacaopoeder
  • 100 g suiker
bereiding:
  • rasp de wortelen
  • meng de eieren met de olie en voeg er de wortelen aan toe
  • meng er de suiker onder
  • voeg de bloem en het bakpoeder toe en meng tot een gladde massa
  • bak 40 minuten in een voorverwarmde oven van 180° C
  • meng voor de saus alle ingrediënten en zet op het vuur
  • roer tot alles goed gemengd is
  • laat de cake 10 minuten afkoelen in de vorm
  • ontvorm, giet de saus erover en laat volledig afkoelen


Zoals gewoonlijk moet ik iets kunnen wijzigen aan het recept of de ingrediënten. 
  • In plaats van bloem en bakpoeder nam ik zelfrijzende bloem.
  • de chocoladesaus verving ik door chocoladeglazuur:
smelt 300 g pure chocolade met 15 boter en giet dat over de taart

Ik versierde de cake met  worteltjes van marsepein en die maak je zo:
  • kneed 50 g marsepein met 15 g bloemsuiker, 2 druppels rode en 3 druppels gele voedingskleurstof.
  • rol in de handpalmen kleine bolletjes die je dan tot worteltjes vormt
  • steek pistachenootje bovenop het worteltje en leg ze in de nog vochtige chocolade
De taart is voor 6 tot 8 personen maar je hebt zeker voldoende voor 12 personen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...