zondag 1 april 2012

sinaasappeltaart

Geregeld neem ik een kijkje op de food blog van Caroline. Daar vond ik het recept voor deze taart. Caroline beschrijft ze als smeuïg en lekker en ook door haar aantrekkelijke foto wist ik zeker dat ik ze eens zou bakken. Caroline geeft als bron op: " De Joodse keuken " van Claudia Roden. Ik bak ze vandaag.


Dit heb je nodig voor een bakvorm van 24cm:
  • 2 sinaasappels
  • 6 eieiren
  • 250 g suiker
  • 250 g gemalen amandelen
  • 1 kl bakpoeder
  • 2 el oranjebloesemwater 
bereiding:
  • was de sinaasappels en kook ze 1u30' tot ze heel zacht zijn
  • klop de eieren met de suiker , voeg het oranjebloesemwater, bakpoeder en amandelen toe
  • snijd de kapjes af van de sinaasappels, halveer, verwijder eventueel pitjes en pureer ze heel fijn
  • meng met het ei- en amandelmengsel
  • bak de taart op 190° gedurende 50 à 60'
De taart is inderdaad smeuïg en de sinaasappel proef je duidelijk . Ik vind ze heel lekker maar het is zo anders dan wat ik gewoonlijk bak dat mijn man een beetje twijfelachtig goedkeurend een 7 op 10 geeft. De kleinkinderen zijn er wel gek op. Ik raad je aan om de taart eens te bakken.



2 opmerkingen:

  1. Karine Hendrickx11 april 2014 om 07:53

    Dag Emmy,
    Zou de sinaasappeltaart eens willen uitproberen.
    Ze bevat geen boter, dus dat is mooi meegenomen;-)
    Heb ik het goed begrepen dat je de schil niet verwijderd en dat ze mee in het beslag gaat?
    Groetjes,
    Karine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag karine,
    De sinaasappels worden in hun geheel gebruikt, dus met de schil.
    Succes en smakelijk
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...