zondag 21 oktober 2018

Cake met vijgen

Zoals ik al eens in een vorig bericht vertelde over onze grote vijgenopbrengst, zo kan ik dus nog elke dag vijgen plukken. Ik zoek dan naar mogelijkheden om ze te verwerken zoals: confituur maken, invriezen om ze later op het jaar te gebruiken,  weggeven aan diegenen die ze lusten, verwerken in een slaatje of ermee bakken. Vandaar deze vijgencake.




Dit heb je nodig:  voor een kleine cakevorm of ronde taartvorm van 20 cm en 4 cm hoogte ( eventueel met losse bodem )

  • 2 eieren
  • 125 g zelfrijzende bloem
  • 75 g zachte boter
  • 75 g suiker
  • een 10-tal verse vijgen
  • 2 el citroensap
  • alle ingrediënten op kamertemperatuur
  • vetstof en wat bloem voor de vorm
Bereiding:
  • was de vijgen, verwijder de steeltjes
  • klop de eieren met de suiker en de boter goed op
  • giet het citroensap erbij en zeef de bloem boven het mengsel
  • meng en klop alles goed door elkaar
  • vet de vorm in en bestuif met bloem
  • giet het beslag in de vorm en druk de vijgen in het deeg
  • bak de cake in een voorverwarmde oven van 175°C gedurende cà 45 minuten
  • stort de cake op een rooster en laat afkoelen


Recept: Ons Bakboek : recept voor appelcake ( aangepast )

4 opmerkingen:

  1. Ik heb helemaal niks met vijgen... Ik weet niet eens of ik ze lekker vind? Maf he? Maar het ziet er wel heerlijk uit!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sandra. Zoals jij vond ik vijgen ook maar niks, totdat je boompje maar vruchten blijft geven. Ja, dan ga je proeven en langzaam aan vind je ze nog lekker ook. Maar als ik ze wil weggeven dan valt het op dat er niet veel liefhebbers zijn.

      Verwijderen
  2. Vijgen zijn zo lekker zoet maar ook gezond er zitten veel 'vitamientjes'in maar ook vezels!
    Deze cake zal wel heel lekker zijn!
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben dol op vijgen, de cake ziet er lekker uit.
    Jammer dat de vijgen op zijn, om te kopen zijn ze best prijzig.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...