zondag 31 augustus 2014

Pruimenkruimelkoek

Omdat het volop pruimentijd is kon een pruimengebak niet ontbreken.


Dit heb je nodig:

  • 500 g pruimen
  • 150 g zachte boter
  • 150 ml slagroom
  • 90 g suiker
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • zout
  • 350 g + een beetje bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 ei
  • 200 g pruimencompote
  • bakpapier


Bereiding:
  • was de pruimen, verwijder de steeltjes, halveer de pruimen en verwijder de pitten
  • leg bakpapier op het bakblik
  • smelt 100 g boter op laag vuur en laat wat afkoelen
  • roer de slagroom, 50 g suiker, 1 zakje vanillesuiker en een snuifje zout door elkaar
  • roer de gesmolten boter er beetje bij beetje doorheen
  • meng 250 g bloem met het bakpoeder en kneed het er met de mixer doorheen
  • kneed het deeg met bebloemde handen kort door
  • rol het deeg op een beetje bloem uit tot een rechthoek (ca. 20 x 40 cm )
  • leg het deeg op het bakblik, vorm een rand van ongeveer 2 cm
  • splits het ei, kluts het eiwit en strijk het over de rand van het deeg
  • prik met een vork meerdere keren in de deegbodem
  • bak de taart ca. 15 minuten in een voorverwarmde oven 200°C of 175°C hete lucht
  • smelt 50 g boter op een laag vuur
  • doe 100 g bloem, 40 g suiker, 1 zakje vanillesuiker, een snuifje zout en het eigeel in een kom
  • voeg de gesmolten boter toe en kneed het geheel met de mixer tot kruimels
  • bestrijk de bodem van de taart met de pruimencompote
  • verdeel de pruimen eroverheen
  • strooi de kruimels al wrijvend tussen de vingers over de pruimen
  • bak de taart 15-20 minuten verder bij dezelfde temperatuur
  • laat de taart afkoelen, snijd ze in vierkanten en dien op
Omdat ik geen pruimencompote had , verving ik deze door pruimenconfituur

recept: Het superdikke taartenboek , special Koken & Genieten

14 opmerkingen:

  1. Wat denk je? Zou ik dit wel kunnen? Met mixer bedoel je toch met de deeghaken veronderstel ik? Kan dat ook met abrikozenmoes (pottekes van de aldi die ons ma gebruikte?)... we hebben geen pruimen hé! Ik ga toch ne keer proberen...hou U vast hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, maar ik moet al weer lachen. Niet dat je het niet kunt hè maar om het vorige tulband verhaal . Zie dat het nu lukt hè of ik durf geen recept meer op de blog te zetten.
    deeghaken, jawel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kriske, doe uw best hé ;-)...
    Voor alle duidelijkheid : dit moet niét in een tulbandvorm gebakken worden hihi... (ocharme, dat gaat ge toch nog lang mogen horen zunne...)
    En hoezo geen pruimen in huis ? Het is het pruimenseizoen meiske !
    Ymme, al eens ooit eraan gedacht om uw bakrecepten in boekvorm uit te brengen ?? Bij elk recept dat hier verschijnt, krijg ik spontaan het water in de mond... Ik ga deze week in elk geval een poging ondernemen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allé lap ze gaat mij weer voor zijn! Nu durf ik helemaal niet meer!
      Ingridje wij wonen in een dennenbos! Niet in een pruimenbomenbos! En ik koop geen pruimen want ik eet liever abrikozen. Maak jij maar met pruimen, ik dan met abrikozen ... dan is die van mij lekkerder! ;-)

      Verwijderen
    2. Met verse abrikozen moet het ook lekker zijn. Succes!

      Verwijderen
    3. Ingrid, van het moment dat ik zelf bak recepten bedenk, giet ik die in een boekvorm. Afgesproken :)

      Verwijderen
    4. ik kan me daar helemaal bij aan sluiten, het water loopt mij ook altijd in de mond en als er een bakboek komt ben ik ook van de partij.
      groetjes miek

      Verwijderen
  4. ziet lekker uit! ik lust pruimen wel alleen moet ik niet te veel eten...leuke blog hier heel gevarierde themas...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Daar een bolletje ijs bij en een toefje slagroom lekker. gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmmmmjjjjammmmm..... Weer eentje voor op mijn 'to bake' lijstje. Dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...