woensdag 5 februari 2014

Knopen bakken met de kleindochters

Vandaag moeten de kleindochters niet naar school en dus blijven ze
bij ons. Ze brachten hun Tiny's kookboeken mee en natuurlijk konden we niet anders dan er iets uit bakken.




Het deeg maakte ik in de keukenmachine en dit heb je er voor nodig:

  • 250 g patisserie bloem
  • 1 koffielepel zout
  • 1 el poedersuiker
  • 20 g verse gist
  • 2 eieren ( 1 voor het deeg)
  • 10 cl melk
  • 75 g boter
  • 50 g bakvaste chocoladedruppels
  • eventueel fijne suiker in een schoteltje
bereiding:

  • kneed de ingrediënten (behalve de chocolade ) in een keukenmachine tot een soepel deeg
  • laat het deeg 30 minuten rijzen
  • kneed het deeg door en rol het uit
  • verdeel er de chocoladedruppels over en kneed ze mee in het deeg
  • weeg stukjes af van 20 g en bol ze op
  • maak rolletjes van ca. 15 cm
  • maak knopen en leg die met voldoende afstand op een bakplaat
  • strijk ze in met het ei dat los geklopt is met een beetje melk
  • leg ze met in ingestreken kant op de fijne suiker en daarna terug op de bakplaat
  • laat de knopen nog 1 uur rijzen
  • bak ze in een voorverwarmde oven van 200°C tot ze mooi goudbruin zijn

Na het rijzen van het deeg gingen Klara en Lena aan het werk. Ze wogen de stukjes deeg af, rolden de bolletjes en de rolletjes en legden er knopen in. Ze borstelden de knopen in met het eimengsel en doopten ze in de suiker. Dan lieten we de knopen rijzen.



En smullen maar !


i.p.v. 250 g bloem gebruikte ik 300 g bloem

Tiny's kookboek

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dat zo samen met je kleindochters kan doen ! Flinke meisjes ! En zo krijgen ze meteen de zin voor het bakken en koken mee. Het ziet er inderdaad heerlijk uit ! Die boekjes van Tiny zijn geweldig he. Als kind was ik ook al zot van die tekeningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi gedaan bent vandaag blogjes aan het bezoeken
    ziek geweest pc kapot en werken...ik doe veel op me mobiel

    .maar komt goed ik wil ook meer gaan haken
    en met de haaksters leuke dingen delen...doe je mee aan CAL ? op facebook...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een nostalgie die Tinyboekjes... alleen dat kookboekje kende ik nog niet? 't Zit vast in de genen dat bakken... ze worden nog echte banketbakkers(bakkerinnen eigenlijk!)
    't Ziet er alvast heerlijk uit...
    Dikke proficiat aan de jonge dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zullen ze trots geweest zijn dat ze dat zelf gebakken hebben! Je kunt ze het niet vroeg genoeg leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmmm....dat ziet er lekker uit! Wat leuk om dat samen met je kleindochters te doen. Ik kwam via via op je blog terecht. Ik ga je volgen, Ik zie alllemaal lekkere recepten en andere leuke berichtjes! Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...