dinsdag 27 mei 2014

Cake met aardbeien en ricotta

Deze week zal er heel wat gebakken worden ten huize creaymme want:
 ten eerste: er is er vandaag eentje jarig. Ja, dit blogvrouwtje nog wel. Dus bakte ik gisteren al deze cake met aardbeien want als er iemand van de kinderen langs komt dan mag  er een tractatie zijn.
ten tweede: morgen vieren we mijn verjaardag met 3 vriendinnen.Dat doen we al jaren. Drie van ons zijn in de zomer jarig en ééntje pal in de winter. Dus vandaag bakdag voor morgen . Welk gebak dat wordt daar bericht ik later deze week over.
ten derde: zaterdag is het feest, communiefeest van kleindochter Lena. Dus, je raadt het al: weer bakken.  Niet geklaagd want nu kan ik mij eens helemaal uitleven. Mijn oven krijgt de tijd niet om af te koelen. Maar na deze week mag die oven een tijdje rusten en blogvrouwtje moet dan even afkikken en waarschijnlijk  afvallen !
Maar nu, de cake.


 Dit heb je nodig:
  • 200 g aardbeien + 5 aardbeien
  • 300 g bloem
  • 300 g suiker
  • 140 g boter (op kamertemperatuur)
  • 250 g ricotta
  • 2 eieren + 2 eigelen
  • 1 theelepel bakpoeder
  • poedersuiker
  • eventueel enkele blaadjes citroenmelisse

Bereiding:
  • meng de zachte boter met de suiker en klop 5 min. met de mixer
  • voeg de ricotta toe en roer tot een gladde massa
  • klop de eieren en eigelen eronder 
  • voeg de bloem en het bakpoeder toe en meng goed
  • snij de aardbeien in stukken en schep ze voorzichtig onder het deeg
  • schep het deeg in een ingevette cakevorm en zet 50 à 60 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C.
  • laat afkoelen, versier met aardbeien en met enkele citroenmilisse blaadjes 
  • bestrooi de cake met poedesuiker

recept: Mein Land Rezept , Kuchen & Torten ( Sommer 2014)

23 opmerkingen:

  1. Ziet er weeral lekker uit, gefeliciteerd met je verjaardag ! Geniet van je dag en veel plezier morgen.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmh, that looks so yummy! Bedankt voor het recept :-). And thanks as well for your nice comment on my bird photos, great that I know the Dutch name now!
    Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele gelukkige verjaardag!!!!!!!
    MMMMMmmmm dat recept sla ik zo meteen op.
    Zelf zou ik dit nu echt heerlijk vinden.
    Ik twijfel licht aan mijn (qua smaak eerder traditionele) huisgenoten...
    Komt de ricottasmaak zwaar door? Ik weet niet of ze hier thuis allemaal ricotta lusten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Brigitte, bedankt.
      De ricotta proef je eigenlijk niet zo, het maakt de cake wel smeuïger.
      groetjes

      Verwijderen
  4. van harte gefeliciteerd ymme en wat een heerlijke cake ziet er erg mooi en lekker uit
    bedankt dat je het recept deelt een hele fijne dag nog
    groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, nog een fijne avond!
    wat ziet dit er fantastisch uit, wat mooi gepresenteerd!
    oh, het is hels dat je de cake door gesneden hebt, nu ziet hij er nog lekkerder uit.......
    ja,ja, de kilo`s lopen altijd met lekker eten mee ;-)
    groetjes miek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte proficiat met je verjaardag! De cake ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hieperdehieperdepiep!!!!! Een superfijne verjaardag! Foeifoeifoei dat ik dat niet wist! Jij bent echt wel familie van mij.... ook een 27! Dat is niet te geloven!
    Weer een superheerlijk recept! Geniet er maar van... enne dat afvallen... dat heb jij echt wel niet nodig! Ook de felicitaties aan Lena zaterdag!
    Dikke verjaardagszoen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel bedankt!
      En ja, dat is straf hè, die 27. Echt niet te geloven, echt familie!

      Verwijderen
  8. krijg je zo,n trek van als je dit fotos ziet...heelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ¡¡Felicidades!! Una tarta extraordinaria para celebrar tu cumpleaños. Espero que disfrutes del día en compañía de todos tus seres queridos. Besitos.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkige verjaardag ! ymme. ziet er heerlijk uit En dus genieten maar. Dikke knuffel en veel kusjes gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Héél lekker ga hem maken voor KVLV Kortenaken we hebben nu donderdag
    inspiratiemoment van het gewest, we moesten iets lekkers meenemen dus... heb ik deze cake gebakken en hij lekker bevonden door een ander bestuurslid!!
    De progrestaart heb ik ook reeds gemaakt en meer dan lekker bevonden door de familie!! Bedankt alvast

    Groetjes Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een hele lekkere cake,met een fijne structuur.

    gr Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...