dinsdag 15 mei 2012

flantaart en flan brésilienne

Zondag kregen we bezoek van de kinderen en kleinkinderen en nog enkele vrienden. Dus moest er weer gebakken worden. Het recept voor de flantaart heb ik al jaren en ik weet niet meer waar ik het vandaan heb. Voor het deeg gebruik ik hetzelfde recept als voor de appeltaart dat je terug vindt bij ' koken en bakken ' . Alleen laat ik het deeg niet meer rijzen als het in de taartvorm ligt en gaat de taart onmiddellijk de oven in als de flanvulling erin zit. Het is helemaal niet moeilijk en je kan als deeg ook een kant en klaar kruimeldeeg nemen.




Bereiding van de flanvulling:


  • 75g suiker  
  • 250 ml melk
  • 25g bloem
  • 25g maïzena
  • 3 eidooiers
  • 3 eiwitten
  • vanillesuiker of vanillemerg

  • Maak het deeg en bekleed een taartvorm van ca 24 cm doormeter en 3 cm hoogte
  • Klop de eidooers met de suiker wit schuimig
  • Voeg de melk, bloem, maïzena en de vanille toe en meng
  • Klop de eiwitten stijf en meng voorzichtig onder het mengsel
  • Giet de flan in de taartvorm
  • Bak de taart ongeveer 35 à 40 min in een voorverwarmde oven van 18o°.
  • Ontvorm de taart door een taartrooster op de flan te leggen en ze onderste boven te draaien zodat de rooster tijdens het afkoelen een afdruk laat op het flan oppervlak. Draai de taart om als ze afgekoeld is

Je kan de taart zo opdienen . Wil je er een brésilienne taart van maken dan kan dat heel eenvoudig:

  • Klop 2,5 dl room met een zakje klop fix en 30 g suiker stijf.
  • Strijk de opgeklopte room op de afgekoelde flantaart.
  • Bestrooi het bovenvlak van de taart met brésilienne nootjes.




5 opmerkingen:

  1. Zeg ik heb een vraagje heb je daar geen banketbakkersroom voor nodig .
    Ik dacht dat ik een keer zo een recept had gevonden en ik dacht van libelle ook van bresiliennetaart allee flantaart want dat is toch hetzelfde buiten de slagroom die je er dan bijdoet en zo.
    Maar ik dacht dat er dan bij mijn recept instond dat je er ook banketbakkersroom vooor nodig had.
    en ik kan het niet meer weten want ik heb mijn recept wel nog ergens liggen maar ik vond het voorlopig niet.
    En

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en ik heb dat recept waarschijnlijk wel nog maar ik vond het voorlopig niet.
    En ik had graag die taart morgen gemaakt en ook je recept voor de bodem van de flantaart datje zegt dat je die gebruikt van de appeltaart vind ik ook niet ik vind wel appeltaarten maar dan weet ik niet juist welke appeltaart en hoe dat je het deeg dan maakt en e hoeveelheden voor het deeg dan die je gebruikt van de appeltaart voor de flan-bresiliennetaart.
    Ik hoop dat je me kan helpen.
    Misschien wil je dat recept van de flan-bresilienn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. taar naar mijn emailadres sturen alsook het recept voor dan het deeg te maken van de bresiliennetaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn emailadres is: evelien-coppens@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alvast bedankt.
    Mvg van evelien coppens en tot wederhoren.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...