zondag 27 oktober 2013

Boeren-appeltaart

Waarom deze taart die naam heeft gekregen is me een raadsel. In ieder geval is ze lekker smeuïg. Het is weer een gebak met appel geworden maar er zijn nog zoveel recepten met appels om uit te proberen dat ik  toch van plan ben om er nog wat te bakken



Dit heb je nodig:


  • een springvorm of taartvorm met losse bodem ( 26 cm )
  • 100 g boter + 1 el
  • 200 g suiker 
  • geraspte schil en 3 el sap van 1 biologische citroen
  • 5 eieren
  • 125 ml slagroom
  • 150 g bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 kg zure appels
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 1/2 el abricozenjam
  • 3 el amandelschaafsel
  • poedersuiker om te bestrooien


Bereiding:

  • vet de bakvorm in en bestrooi met wat bloem
  • klop de boter, 150 g suiker en de citroenrasp tot een crème
  • roer er een voor een 2 eieren en vervolgens 50 ml slagroom er doorheen
  • meng de bloem en het bakpoeder en roer ze door het beslag
  • strijk het beslag in de vorm
  • schil de appels, snijd ze in vieren, verwijder de klophuizen en rasp de appels grof
  • meng de geraspte appel met het citroensap
  • roer 75 ml slagroom, 3 eieren, 50 g suiker en de vanillesuiker door elkaar
  • meng de appels er doorheen
  • verdeel het mengsel over het deeg en strooi er nog 1-2 el suiker overheen
  • bak de taart 30-35 minuten in een voorverwarmde oven van 200°C. ( verminder de temperatuur tot 185°C als de taart te snel bruin kleurt )
  • verwarm de abricozenjam met 1 el boter en wrijf hem door een zeef
  • strijk de jam over de hete taart
  • bak de taart bij dezelfde temperatuur nog ca. 10 minuten verder
  • laat de taart afkoelen en ontvorm dan
  • rooster het amandelschaafsel in een droge koekenpan en laat het afkoelen
  • bestrooi de taart met het schaafsel en strooi er poedersuiker overheen

recept: Heerlijke Taarten special 6 van ' Koken & Genieten ' 

18 opmerkingen:

  1. Toch zalig die receptjes van jou ... lukt altijd en nog super lekker ook. Bedankt dat je ze wilt delen. Ben een fan van jou bakkunsten geworden en onbewust mijn huisgenoten ook want ze smullen steeds van uw mega-lekkere-receptjes ... merciekes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Tinne, fijn te lezen dat je je huistgenoten laat smullen van mijn baksels en maar goed dat ze lukken. Alleen, ik haal ze ook maar ergens vandaan en durf ze maar te delen als ze inderdaad hier lekker gevonden worden. Toch bedankt voor het complementje.
    groetjes,
    Ymme

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo, 5 eieren in het gebak en dan nog 3 eieren extra voor de appelcreme?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat ik niet eerder uwe reactie en vraag zag. Ik paste de beschrijving aan.

      Verwijderen
  4. Is het totaal 5 eieren???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt wel degelijk 5 eitjes nodig. Ik paste ondertussen de beschrijving aan.

      Verwijderen
  5. Het lijkt me een heerlijke taart, maar wil graag weten hoeveel eieren??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook voor mij niet duidelijk met de eieren 😕

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie, ik paste de beschrijving aan.

      Verwijderen
  7. Ik wil ook graag weten hoeveel eieren. In recept niet duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Marion
    Het recept is een beetje slordig opgesteld. Het werd al bijna 10 jaar geleden geplaatst. Naar huidige normen te veel eieren en suiker, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry voor mijn late reactie. Ik paste de beschrijving aan.

      Verwijderen
  9. Als ik naar het recept kijk denk ik dat er 2 eieren in het deeg moeten en 3 eieren door de appels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry, dat is heel goed gezien van u. Ik verbeterde de beschrijving.

      Verwijderen
  10. Wel bedankt voor de fijne reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is deze recept goed voor de appeltaart in verband met hoeveelheid eieren

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...