zaterdag 31 maart 2012

Roggeverdommeke

Vorig weekend was ik in Antwerpen en daar wandelde ik weer langs het piepkleine bakkerijtje met de lekkere roggeverdommekes in de etalage. Meestal staan de klanten er buiten aan te schuiven voor al de lekkernijen. Bij het zien van die kleine broodjes kreeg ik zin om ze ook eens te bakken.
In één van mijn boeken , "bakboek, de klassiekers", vond ik het recept om dat broodje te bakken.


nodig voor 1 brood van 500 g :

  • 100 g tarwebloem
  • 100 g roggemeel
  • 20g verse gist
  • 120 ml koud water
  • 7 g zout
  • 3 g suiker
  • 20 g boter
  • 15 g boter of broodbereidingsmiddel
  • 100 g rozijnen
  • 20 g krenten
bereiding :
  • week de rozijnen en de krenten 30' in water, spoel ze af en dep ze goed droog.
  • maak het deeg bij voorkeur in een keukenrobot en laat 15 à 20' kneden 
  • na 10' moet het deeg een bol beginnen vormen, zo niet , voeg dan wat tarwebloem toe.
  • laat het deeg 30' rijzen
  • strooi bloem op tafel , leg het deeg erop en meng er de rozijnen en krenten onder .
  • bol het deeg op en laat 20' rijzen.
  • bol opnieuw op, druk de bovenzijde in tarwebloem of roggemeel en leg de deegbol op een bakplaat.
  • Dek af met een licht vochtige handdoek en laat nog 40 à 50' rijzen.
  • bak het brood in een voorverwarmde oven van 200° gedurende 35 à 40'.
  • haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster. 
Bij gebrek aan donkere sultana rozijnen gebruikte ik blonde rozijnen en krenten. Dat verandert niets aan de smaak want ik vind ze heerlijk. De verhouding rozijnen en krenten kan naar wens aangepast worden.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit recept! Ik ben verzot op dit brood net als op gewoon rozijnenbrood, rozijnenkoffiekoeken, op alles met rozijnen erin, eigenlijk! Weer een recept om binnenkort eens uit te proberen... Mijn ajoursjaal vordert trouwens traag maar gestaag!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor dit recept! Ik ben verzot op dit brood net als op gewoon rozijnenbrood, rozijnenkoffiekoeken, op alles met rozijnen erin, eigenlijk! Weer een recept om binnenkort eens uit te proberen... Mijn ajoursjaal vordert trouwens traag maar gestaag!
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...