vrijdag 14 februari 2014

Parijse wafeltjes

Als de echtgenoot in de kasten op zoek gaat naar koekjes die er niet meer zijn dan is het tijd om de voorraad aan te vullen. Een goede gelegenheid om maar weer eens te bakken, iets waaraan ik stilletjes verslaafd ben geraakt. Dit keer haalde ik weer het wafelijzer boven en bakte ik ' Parijse wafeltjes '. Het recept vond ik in ' Ons Bakboek ' van kvlv


Deze wafeltjes lijken sterk op de lukken die ik vorige keer bakte maar het recept is totaal anders. Het zijn heel lichtgewicht wafeltjes want ze wegen per stuk slechts 15 g. Ik bakte ze ook zoals de lukken in een wafelijzer met fijne ruitjes maar je kan ze ook bakken in een gewoon wafelijzer zoals deze. 

Dit heb je nodig:


  • 150 g boter
  • 2 eieren
  • 150 g griessuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 200 g bloem
  • mespuntje natriumbicarbonaat of bakpoeder
  • vetstof om te bakken

Om het wafelijzer in te vetten gebruik in een ingepakte vork zoals ik het mijn ma  jaren heb zien doen. Ik gebruik het ook bij het bakken van pannenkoeken om de pan te voorzien van het juiste laagje vetstof.
Het is gewoon een vork die je omwikkeld met een katoenen doekje, vastgebonden met keukenkoord. Je zet de vork dan ik een potje met olie en je smeert het ijzer of de pan ermee in.


Bereiding:

  • roer de boter romig en doe er de suiker, de eieren en de vanillesuiker bij, klop alles onder elkaar
  • schep er de gezeefde bloem en het bakpoeder door en roer krachtig
  • vul er de spuitzak mee
  • breng het wafelijzer op temperatuur en bestrijk met gesmolten boter of een andere vetstof
  • spuit er een reep beslag op

  • bak goudbruin
  • laat afkoelen op een taartrooster
  • deze wafeltjes kunnen in goede omstandigheden, droog en in een gesloten blikken doos, lang bewaard blijven

7 opmerkingen:

  1. MMMMmmmmm lekker! Ga ik eens proberen. Blijkbaar heb ik ergens ook nog zo'n hartjeswafelijzer geërfd en ik denk dat dat wel moet lukken? Denk je niet? Eerst de andere 75 wafels opeten hier thuis? Aan jouw ingrediënten te zien had jij er wel iets minder? ;)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een hartjeswafelijzer gaat het natuurlijk ook heel goed. Maar die 75 wafels die ging je toch weggeven ! :) Ik verdubbelde de ingrediënten en had toch ook een hele hoop wafels.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je ziet dat oude gebruiken het goed doen in deze moderne tijd hé ymme!
    Mijn moeder gebruiken ook een vorkje met een doekje. gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker wafeltjes, heb vanillesuiker vervangen door kaneel...heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Nicole,

      fijn dat je de wafeltjes lekker vond en bedankt om me te volgen.

      Verwijderen
  5. Hallo! Kan ik de griessuiker door dezelfde hoeveelheid gewone suiker vervangen? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan je suiker vervangen door ander want ik diabetes type 2

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...