vrijdag 9 mei 2014

Diestse kruidkoek

Elk jaar rond deze tijd bak ik kruidenpannenkoeken.  Deze  Diestse kruidkoek is hier een streekspecialiteit die je vooral in het begijnhof kan eten. Vroeger maakte mijn moeder ze met alleen de fijngesneden blaadjes van de paardebloem maar mijn schoonmoeder bakte ze met de jonge blaadjes van het boerewormkruid. Dat was heel nieuw voor mij en zo ontdekte ik deze specialiteit. Hier vind je het Diestse recept met beide kruiden erin. Ik voeg er ook nog fijn gesnipperde bieslook en peterselie aan toe.

Hier en hier lees je meer over Diestse streekprodukten en -gerechten.



Dit keer voegde ik jonge blaadjes boerenwormkruid, paardebloem en peterselie toe aan het pannenkoekenbeslag.

Zo maak ik het beslag:
 meng en mix:
  • 500 g bloem
  • 1 l melk 
  • 1 dl spuitwater
  • 4 eieren
  • 2 el suiker
  • was een paar handen vol blaadjes van boerenwormkruid, paardebloem en peterselie,
  • snijd de blaadjes fijn en voeg ze bij het beslag
  • mix alles tot de kruiden fijn gemalen zijn
  • bak met het beslag groene pannenkoeken

3 opmerkingen:

  1. Mmmm dat met de paardebloem kende ik al... ik voel me even weer Krisje aan de keukentafel in de Heidebloemstraat. Pure nostalgie! Maar of ons ma daar ook spuitwater in deed? Dat kan ik me niet voorstellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neen, ons ma deed er ook geen spuitwater in, maar ik wel. Dan zijn ze luchtig en dan is het deeg ook nog wat vloeibaarder. En als ik geen spuitwater heb of ik moet er een grote fles voor opendoen dan neem ik een dl. gewoon water. Sommigen gebruiken zelfrijzende bloem, dat doe ik dan weer niet.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker zeg, heb ik ook al gemaakt! :-) gr bi

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...