zaterdag 10 mei 2014

Zebracake

Een tijdje geleden zag ik op tv een kookprogramma waarin deze cake werd gemaakt. Ik vond het fascinerend en grappig hoe de cake tot stand kwam. Ik noteerde de ingrediëntenlijst en vandaag bakte ik hem. Het is eigenlijk te vergelijken met een gemarmerde cake maar dan nu met streepjes. 


Dit heb je nodig: 

  • een springvorm van 24 cm doormeter
  • 4 eieren
  • 250 ml zonnebloemolie
  • 250 g suiker
  • 100 ml melk
  • 300 g zelfrijzende bloem
  • 25 g cacao
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 tl bakpoeder

Bereiding:
  • meng en mix in een maatbeker de olie, melk suiker en de eieren
  • giet de helft van het beslag in een tweede beker of kom
  • voeg aan de ene helft het zakje vanillesuiker, 175 g zelfrijzende bloem en een halve theellepel bakpoeder
  • meng en zeef boven de andere deeg helft 125 g zelfrijzende bloem, de halve theelepel bakpoeder en de cacao
  • giet nu het dik-vloeibare deeg elk in een spuitzak 
  • vet de springvorm in en spuit een hoopje vanilledeeg in het midden op de springvormbodem

  • spuit dan midden in dit kringetje wit deeg een hoopje chocoladedeeg, het deeg vloeit langzaam naar de zijkant van de vorm
  • doe dit afwisselend tot het deeg is opgebruikt
  • bak de cake in een voorverwarmde oven van 180°C 35 minuten ( hete lucht: 165 °C 50 min.)
  • controleer de gaarheid van de cake, ontvorm hem en laat afkoelen op een rooster
Het gebruik van spuitzakken vond ik toch wel moeilijk omdat het vloeibare deeg te gemakkelijk eruit loopt en dat vond ik knoeiwerk. Ik had nog een deegbusje (foto) en deed daar het chocoladedeeg in en het vanilledeeg in een maatbeker en dat werkte veel gemakkelijker.



7 opmerkingen:

  1. Deliziosa la torta zebrata e anche bella da vedersi,scenografica!
    Z&C

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gelukt hoor, lijkt me niet makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great idea,fantastic!!!!
    Happy sunday,hugs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een leuke en creatieve manier om onze cake te maken ( kende deze methode nog niet ). Een gemarmerde cake maak ik hier wel eens maar nu vrees ik dat het voortaan een zebracake gaat worden :-) Het presenteert ook heel mooi.
    Bedankt voor het receptje en voor de tip die je meegeeft. Nog een fijn weekend, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jongens toch! En dat is nog gelukt ook!
    Mijn bewondering voor jouw bakkunsten stijgt nog met de minuut! Chique zunne...
    En lekker ook! Dat kan niet anders ten huize Ymme!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve volgers van Creaymme, wel bedankt voor de lieve reacties. En ik bak ook maar wat ik gezien of gelezen heb. Gewoon doen en goed volgen wat en staat en dan lukt het.Succes voor wie het ook wil proberen.
    Ymme

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super mooie cake lijkt mij ook niet makkelijk maar het effect is wel heel erg leuk
    heb dit nog nooit eerder gezien ziet er mooi uit en hopenlijk smaakt hij net zo goed
    groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...