zondag 10 augustus 2014

Cake met mirabellen

Ons mirabellenboompje heeft ons dit jaar overladen met vruchten. We hebben niet de gewone gele mirabel maar de blauwe variëteit.


 En omdat het er dit jaar zoveel waren, gaf ik er al weg, maakte confituur en ontpitte enkele kilo's om in te vriezen om daar ook later op het jaar confituur van te maken. Vandaag werden ze verwerkt in een gebak. In het recept voor een cake met appels verving ik deze door de mirabellen.


Dit heb nodig:
  • een lange cakevorm van 2 l of een diepe taartvorm van ongeveer 20 cm doormeter
  • 2 eieren
  • 75 g boter (op kamertemperatuur) + voor het insmeren van de vorm 
  • 125 g zelfrijzende bloem
  • 75 g suiker
  • 2 el melk
  • 200 g mirabellen
  • eventueel bloemsuiker

Bereiding:
  • was en ontpit de mirabellen
  • klop de boter met de suiker in een kom tot een romig mengsel
  • scheid de eidooiers van de eiwitten
  • meng de eidooiers door het boter-suiker mengsel
  • meng de melk en de zelfrijzende bloem door het beslag met een ( houten) lepel
  • klop de eiwitten stijf
  • spatel de eiwitten door het beslag
  • giet het beslag in de ingevette vorm en leg er de mirabellen bovenop
  • bak de cake 45 minuten in een voorverwarmde oven 175°
  • ontvorm de cake en laat afkoelen op een taartrooster
  • bestrooi eventueel met bloemsuiker


recept: KVLV : Ons Bakboek : recept voor appelkoek p 117





19 opmerkingen:

  1. mmm ziet lekker uit..u heeft veel lekker recepten hier...ik moet een keer eentje gaan uitproberen...lijkt me wel wat...fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmmm, mirabellekescake....
    Ymme, jij betekent de doodsteek voor mijn dieet (wat er nog van overbleef toch, na het recept van de bosvruchtentaart....) !
    Binnenkort moet ik nog stoppen met je blog te volgen, zo dik ga ik nog worden ! ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, niet doen Ingrid. Dan heb ik liever dat het alleen bij lezen blijft. Of anders moet ik wachten tot je niet meer op dieet bent om bakberichtjes te posten. :))

      Verwijderen
    2. Ik blijf je blog lekker volgen, gene schrik ;-)))
      Je blog heeft hetzelfde effect op mij als koekjes : ik kan er niet van weg blijven !!

      Verwijderen
    3. Alé, bedankt voor het complement. Dat is lief!

      Verwijderen
  3. Lijkt me heerlijk! En wat zien ze er prachtig uit... Zo mooi blauw!
    Begrijp ik het goed Ymme, vries jij ze gewoon in na het wassen en ontpitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ja Sandra, zo doe ik dat..

      Verwijderen
    2. Dan kun je het werk mooi verdelen. En ik altijd maar zwoegen in de keuken; én wassen, én ontpitten én koken.... Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  4. Jummie, moet lekker zijn ! Misschien moeten we toch maar een mirabellenboom zetten in de tuin. Duurt het lang eer die vruchten draagt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben een halfstamboompje, het is maar een kleintje hoor. Na 3 à 4 jaar zou dat vruchtjes dragen. Je moet natuurlijk geluk hebben met een goed voorjaar. En voor ons is het pas het tweede jaar dat we zoveel mirabellen hebben. En gelukkig is het geen reuze boom want teveel is ook zonde hè.

      Verwijderen
    2. Ik plaatste nog een foto van het boompje,

      Verwijderen
    3. Tof, dank je wel ! Zo eentje zie ik echt wel zitten. Ik ga het pinnen.
      En lusten de kippetjes ook mirabellen ?

      Verwijderen
    4. Ja ja, die verwerken de afgevallen exemplaren.

      Verwijderen
  5. Nog nooit gemaakt met mirabellen, maar het ziet er weer heel lekker uit.
    Was ik maar uw buurvrouw dan kwam ik geregeld op de koffie :-)
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou nog al eens iets zijn hè Tinne. Bij een tasje koffie met gebak babbelen over ons handwerk.
      groetjes

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  6. Ik ben al evenzeer jaloers op die kippen! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...