maandag 8 mei 2017

Citroen-yoghurtcake

Hallo, ik ben terug van enkele maanden weggeweest. Mijn frozen-shoulder is ondertussen voldoende ontdooit om mij toe te laten het normale leven weer op te pakken, lees, te bloggen met om te beginnen, een bakbericht te plaatsen. Ben ik blij dat deze vervelende, pijnlijke periode voorbij is.
Dus laten we het snel vergeten en het hebben over de cake:



Dit heb je nodig:
  •  150 g + extra zachte boter
  • 275 g + extra bloem
  • 2 citroenen ( biologisch)
  • 250 g suiker
  • zout
  • 2 eieren
  • 2 tl bakpoeder
  • 250  ml volle yoghurt
  • eventueel een zesteur
  • een satéprikker 
  • 50 ml water


Bereiding:
  • vet een cakevorm van 25 cm lang, ca. 1,5 l inhoud, in met boter en bestuif met bloem.
  • was de citroenen met heet water en wrijf ze droog
  • rasp de schil van de citroenen of gebruik een zesteur om extra fijne schilletjes te snijden
  • halveer de citroenen en pers ze uit
  • klop 150 g boter met 200 g suiker en een snuifje zout glad
  • klop de eieren er één voor één doorheen
  • zeef 275 g bloem en het bakpoeder boven het eimengsel en klop erdoorheen
  • klop er de yoghurt, 4 el citroensap en de geraspte citroenschil doorheen
  • verdeel het beslag over de cakevorm en bak ca. 50 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C
  • neem de cake uit de oven en laat hem 15 min. afkoelen
  • breng 125 ml water met 50 g suiker, het overige citroensap en de reepjes citroenschil aan de kook
  • kook ca. 4 minuten op hoog vuur tot de suiker volledig is opgelost
  • giet de siroop door een zeef en hou de reepjes schil apart
  • stort de cake op een schaal en prik hem met de satéprikker meermaals in
  • bedruppel de cake met de warme citroensiroop
  • strooi de reepjes citroenschil over de cake en laat hem verder afkoelen



Recept: Taartenhits, koken en genieten

11 opmerkingen:

  1. das een lekker cakeje die ga ik eens proberen eerst opslaan op mijn pinterest bord :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héél fijn om te horen en goed weer wat van je te lezen!
    Al heb ik nu wel zin in cake... :-)))
    Geen vliegende start maken hè, gewoon rustig aan, pas goed op jezelf!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welkom terug in Blogland! Lekker receptje alweer... de oude Ymme is er terug! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha ons keukenprinsesje is terug, dat is geweldig nieuws, ik heb je zo gemist! En dan gebeurde er rare dingen, heb je blog van voor tot achter van links naar recht van boven tot beneden gelezen amai nog niet kende het bijna van buiten
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig. Dat is zo lief. Het werd dus hoog tijd voor nieuwe berichten voor ik denk "mijn grootste fan". Dank je wel.

      Verwijderen
    2. :)������
      gr bi

      Verwijderen
    3. Hè die vraagtekens zijn blije gezichtjes bi

      Verwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...