zaterdag 4 januari 2014

Puntvormige afbreekbroodjes

Onlangs zag ik op de blog van Caroline puntvormige broodjes, triangels, en dat bracht me op het idee om deze afbreekbroodjes te bakken. Ik gebruikte mijn eigen broodrecept maar het recept van Caroline ga ik zeker een andere keer proberen.


Dit heb je nodig voor een brood van ongeveer 800 g:


  • 400 g witte bloem
  • 200 g grof tarwemeel
  • geplette tarwe voor het bestrooien van het brood
  • 325 ml water
  • 18 g verse gist
  • 1 kl zout
  • 23 g boter

Bereiding: ( in de keukenrobot )


  • giet het water in de mengpot van de machine, los er de gist in op.
  • voeg de boter erbij 
  • stort de bloem en het meel erop, strooi het zout langs de zijkant erover
  • meng en kneed het geheel tot een soepel deeg ( ca.10 ')
  • laat het deeg 30 min. rijzen onder een doek en op een warme plaats
  • druk het deeg plat en kneed opnieuw 
  • bol het op en leg op een ingevette en met bloem bestoven bakplaat
  • druk de bol plat en duw het deeg tot een cirkel van ca. 26 cm doormeter
  • halveer de bol met een deegsteker en snijd deze nog eens in twee
  • verdeel elk vierde deel nogmaals in 3 delen, je hebt nu 12 stukken die je tegen elkaar laat zitten 
  • bestuif het deeg met water en strooi er de geplette tarwe over
  • laat dit verdeelde deeg 40 à 50 minuten rijzen
  • verwarm de oven voor op 220°C en bak het afbreekbrood  ongeveer 30 minuten





5 opmerkingen:

  1. Tof idee om zo'n afbreekbrood te maken. Deze week eens eentje proberen. Bedankt om recept te delen. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch en zo mooi van vorm! En de smaak? Door jou gemaakt? Sowieso heerlijk!
    Dat zit nu niet in mijn genen zie... "goed kunnen bakken"... 't was uitgedeeld tegen dat ze aan mij waren... ah ja ze hadden al alles aan Ymme gegeven! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zeg meiske, kunt gij wel goed bakken. En zeker was 't uitdelen niet bij mij gestopt dat zie ik wel als ik Onlie Mie bezoek !

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...