donderdag 23 januari 2014

Lukken

Lukken zijn kleine boterwafeltjes die traditioneel als geLUKbrengers voor het nieuwe jaar cadeau gedaan werden. Ik vond het recept in Ons Bakboek.


Dit heb je nodig: (voor 60 stuks)

  • een fijngewafeld wafelijzer
  • 250 g boter
  • 250 g suiker
  • 125 g lichtbruine kandijsuiker
  • 1 eidooier
  • 1 dl melk
  • 500 g bloem
Bereiding:
  • roer de boter met de suiker en de eidooier tot een romige massa
  • voeg er de melk en de bloem aan toe en meng alles krachtig
  • laat het deeg enkele uren rusten
  • bol het deeg op in porties van 15 tot 20 g
  • bestrijk het wafelijzer met boter, breng het op temperatuur, leg er 1 of 2 bolletjes in en bak ze
  • laat afkoelen op een taartrooster
  • bewaar ze in een goed afsluitende blikken trommel
Ik woog het deeg niet af maar gebruikte als maatje een koffielepel waarmee ik kleine porties deeg schepte om die dan in de handpalmen tot kleine bolletjes te rollen.


4 opmerkingen:

  1. Ik voelde me gelukkig want ik heb ze mogen proeven. Met daarbij lekkere koffie (in zo'n groen kopje) geserveerd door haar man Paul.
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder bakte die vroeger ook rond deze tijd en dan kwanen de dames op de koffie of een glaasje wijn gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er superlekker uit! Wat voor wafelijzer gebruik je?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Eva,
    mijn wafelijzer is nog een oude Nova, met wisselbare bakplaten. Voor deze wafeltjes gebruikte ik dus die met fijne ruitjes, voor galetjes.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...