zaterdag 11 januari 2014

Mini cakejes met forel en courgette


Dit cakeje met gerookte forel zou ik eerder een 'flan' noemen want er zit maar een te verwaarlozen hoeveelheid bloem en vetstof in, goed voor de lijn dus.

Dit heb je nodig voor 4 personen:

  • 300 g gerookte forel
  • 1 courgette
  • 1 citroen
  • 4 eieren
  • 1 bundeltje lenteui
  • 25 g boter
  • 20 cl water
  • 20 g bloem
  • 50 g oude mimolettekaas
  • zout, peper

Bereiding:

  • mix de forel met het sap van een halve citroen
  • kruid met peper en zout
  • voeg de fijngesneden lenteui en de in kleine blokjes courgette toe
  • smelt de boter in een kookpot, doe er de bloem bij en laat even al roerende bakken
  • giet het water en het sap van een halve citroen erbij en laat op een zacht vuur 2 minuten pruttelen tot een crème
  • zet de pot van het vuur en meng er de opgeklopte eieren onder
  • roer er de forel en de groenten onder
  • vet 4 of afhankelijk van de grootte, 6 à 7 vuurvaste schaaltjes in met boter en de bereiding er in
  • laat in ongeveer 30 minuten gaar bakken in een voorverwarmde oven van 180°C
  • controleer met een priem de gaarheid van de cakejes, haal ze uit de schaaltjes en laat afkoelen op een rooster
  • dien ze lauw op met een slaatje en wat geraspte mimolettekaas
ik vond geen oude mimolettekaas en verving die door 'landana 1000 dagen' , een extra gerijpte Hollandse kaas.
Ik voegde ook geen extra zout toe omdat de gerookte forel al zout smaakt, dus alleen peper. 


recept: Frans tijdschrift: Cuisiner - Special Mer - Saveurs de l'océan


3 opmerkingen:

  1. Hey. Denk dat dit lekker moet zijn qua combinatie - presenteert trouwens mooi - toch maar eens proberen? Fijne zondag, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik zeker eens proberen! Heerlijk ziet het er uit! Maar ik ken noch die mimolettekaas noch die landana? Echt nog nooit van gehoord?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had naar de mimolette of een goede kaas ter vervanging gevraagd in de kaaswinkel en zo kwam ik aan de 'landana'.
    fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...