zaterdag 4 mei 2013

Zijdeschilderen met de afbindtechniek

Omdat ik graag sjaals draag en omdat ik ze graag combineer met mijn kleding maar ze niet altijd in de juiste passende kleuren vind, ben ik zelf gaan schilderen. Ik hou er van om zelf de kleuren te mengen.
Ik koos voor de afbindtechniek en dan gaat het niet alleen om het gebruik van de juiste kleuren maar ook hoe die kleuren zich onderling op hun beurt gaan mengen door het afbinden.


deze kleuren moeten in de sjaal terugkeren
Werkwijze:

  • de zijde ( crêpe de Chine ) 90 cm x 90 cm opspannen op het raam
  • de kleuren mengen ( ik gebruik verven van de merken dupont, pebeo, tinfix en sjernings ) en klaarzetten met evenveel penselen
  • de kleuren in vlakjes schilderen op de zijde. Ook witte ruimtes uitsparen, vooral boven de roze vlakjes om te voorkomen dat het roze zich te veel gaat mengen met het turkoois wat te veel violette tinten geeft en die heb ik niet nodig


  • vervolgens de zijde laten drogen en losmaken van het raam
  • kleine harmonica plooitjes vouwen en vastzetten met wasspelden



  • de geplooide zijde stevig vastbinden met koord





  • nu aan beide uiteinden draaien , dit doe je het best met twee, de streng dubbel vouwen en nogmaals vastbinden




  • de streng in een kookpot leggen en vullen met lauw water tot de zijde onder water staat
  • langszaam aan de kook brengen en 20 minuten zachtjes laten koken
  • de streng spoelen met heet en dan geleidelijk kouder water
  • voeg bij het laatste spoelwater wat azijn toe
  • knip de koord los en verwijder deze
  • spoel de sjaal nogmaals
  • rol de sjaal in een handdoek en druk het overtollige water eruit
  • strijk de sjaal op wolstand
  • als je geen omgezoomde sjaal gebruikte, werk de kanten dan af met een rolzoompje
de afgewerkte sjaal


  • breng eventueel twee kwastjes aan
 sjaals in andere kleuren met deze techniek:



















4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke hobby! Het ziet er heel mooi uit.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heej,

    Ik vroeg me af of je met elke soort zijde dit kan doen? En moet je niet een contourmiddel gebruiken om de verschillende kleuren uit elkaar te houden ?

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...