zaterdag 20 juli 2019

Confituur van vijgen met rode biet, rode porto en appelazijn

Door de uitzonderlijke warme zomer vorig jaar hadden we een enorme hoeveelheid vijgen. In mijn diepvries had ik nog een voorraad bestemd voor het maken van confituur. Ik probeerde al eens vijgenconfituur met citroensap of vijgen met rode bessensap maar de smaak vond ik toch niet optimaal. Dus zou ik wat anders, iets pittigers uitproberen.


Dit heb je nodig:

  • 750 g vijgen ( vers of uit de diepvries )
  • 1 gekookte rode biet
  • 1 borrelglaasje rode porto
  • appelazijn ( naar smaak )
  • 1 zakje pectine ( voor 500 g suiker op 1 kg fruit )
  • 500 g suiker
  • 6 kleine confituurpotjes



Bereiding:
  • breng de vijgen aan de kook met de fijngesneden rode biet, ca. 1 dl appelazijn en de pectine
  • laat alles zachtjes koken tot de vijgen zacht zijn
  • mix vijgen en rode biet 
  • voeg de porto toe, naar smaak appelazijn en de suiker
  • breng het mengsel aan de kook en laat koken volgens de aanwijzigingen op het pakje pectine.
  • giet de confituur in zuivere potjes en sluit ze onmiddellijk af.



De confituur is nu veel lekkerder en heeft een mooie kleur. De appelazijn doet het hem wat smaak betreft. Ik weet zelf niet hoeveel ik er aan toevoegde, dat is echt volgens eigen smaak.

2 opmerkingen:

  1. Oh wat een lekker confituur en op ambachtelijk wijze gemaakt!
    Ik zal aan u denken als je morgen een toast met confituur aan het eten bent! :)
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt ook alweer heerlijk! En zo mooi die potjes met die geruite doekjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...