donderdag 22 oktober 2015

Kweeperengelei

Ooit maakte ik al eens confituur van kweeperen en was vast van plan om dat geen tweede keer over te doen want we vonden hem helemaal niet lekker. Nu heeft oudste zoon een kweeperenboom en ondertussen vond ik een ander recept  dat ik nog wel eens wilde proberen. En deze keer wel met een goed resultaat. Het vraagt wel wat werk maar doordat deze gelei zo lekker is, maakt dat veel goed.



Dit heb je nodig:

  • 1 kg kweeperen
  • 1 kg geleisuiker
  • sap van 1 citroen
  • 1 stokje kaneel 
  • 2 kruidnagels

Het recept vond ik bij Libelle Lekker

  • was de kweeperen grondig en snij ze in grove stukken
  • doe ze in een pan en voeg water toe tot ze net onder staan. Doe er het citroensap, de kruidnagels en de kaneel bij . Breng aan de kook en laat 3 uur zachtjes sudderen
  • zet een zeef boven een kom, daarin een vochtige kaasdoek of keukenhanddoek. Schenk er de vruchten in en laat goed uitlekken. Knijp dan het laatste sap uit.
  • laat het sap inkoken tot drie-vierde van het sap overblijft, meet 750 ml af en voeg de geleisuiker er bij. Laat 4 minuten borrelend doorkoken.
  • neem de pan van het vuur en schep het schuim eraf. Laat 10 min. rusten en schep de gelei in potjes, dek onmiddellijk af. Bewaar ze op een koele en donkere plaats.



6 opmerkingen:

  1. Heerlijk recept Emmy, mooi van kleur en zo helder, zet maar een potje opzij .
    Je kunt kweeperen ook roosteren.
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Bi, ik heb al wat recepten verzameld.
      Nog een fijn weekend.

      Verwijderen
  2. Pas geleden hoorde ik van kweeperen. Ik zou niet weten hoe ze smaken??
    Het ziet er in ieder geval wel lekker uit.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Jannie, kweeperen zijn te hard om uit de hand te eten maar gestoofd, geroosterd zijn ze wel lekker en natuurlijk om gelei te maken.
      groetjes

      Verwijderen
  3. Van Kweeperen had ik ook nog nooit gehoord! Wat ben jij toch een bezige bij... al dat kokkerellen, bakken en dan nog al die creativiteit daarnaast... ik moet nodig met pensioen zodat ik meer tijd heb om jou een heel, heel, heel klein beetje te evenaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar Onlie mieke toch, zo bezig ben ik nu ook weer niet, dat zul je wel merken aan het aantal blogberichten de laatste tijd. Toch bedankt voor het complementje.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...