woensdag 25 september 2013

Pruimenkoek met schuimkop

Als ik moet kiezen voor een bepaalde fruitsoort dan staan pruimen samen met verse abricozen op de eerste plaats gevolgd door appels. Nu er nog volop pruimen zijn mocht een gebak niet op zich laten wachten.


Dit heb je nodig :

  • 500 g pruimen
  • 4 eieren
  • 125 g boter of margarine
  • 250 g suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 150 g bloem
  • 75 g maïzena
  • 2 theelepels bakboeder
  • 50 g slagroom
  • 50 g amandelschilfers
  • 1 theelepel citroensap
  • vetstof voor vorm
  • springvorm van 26 cm doormeter
  • bloemsuiker voor het bestrooien



Bereiding:

  • was de pruimen, halveer ze en verwijder de pit
  • breek 3 eieren, vang het eiwit op in een schaal en zet dit koud weg, houd de eidooiers even apart 
  • roer de boter, 100 g suiker en de vanillesuiker tot een crème 
  • voeg 1 ei en de eigelen één voor één toe
  • meng het bakpoeder, de bloem , de maïzena en de slagroom er onder
  • vet de springvorm in en bedek die met een gedeelte van de amandelschilfers
  • breng het deeg over in de vorm en strijk glad
  • verdeel de gehalveerde pruimen over het deeg
  • bak de koek op 175° C gedurende 45 min.
  • klop het eiwit met 150 g suiker stijf tot de suiker volledig is opgelost
  • neem het gebak 5 min. voor het verlopen van de baktijd uit de oven en bestrijk ze met het opgeklopte eiwit, strooi er de rest van de amandelschilfers over
  • laat nog 5 à 8 min. bakken op dezelfde temperatuur.
  • ontvorm het gebak op een taartrooster en laat afkoelen
  • bestrooi met wat bloemsuiker



recept uit: "Laura Backen " im Herbst 03/ 2013

2 opmerkingen:

  1. Het klinkt heerlijk en de werkbeschrijving lijkt me zo duidelijk dat ik er sterk in geloof het ook te kunnen? Volgende week eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heerlijk en leuk om eens te proberen. Ik doe hier gelijk een boel inspiratie op, op jouw blog. Gewoon 't een na 't ander ! Waarvoor dank. Ik kom hier zeker en vast nog neuzen als ik weer eens niet weet wat klaarmaken.

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...