woensdag 15 augustus 2012

Smurfentaart

Smurfentaart is de lievelingstaart van onze oudste kleindochter Lien. Als ze met zijn allen hier op de koffie zijn dan hoort deze taart er natuurlijk bij. Die koop ik bij de plaatselijke bakker maar soms bak ik ze ook zelf. Het is helemaal niet moeilijk en toch zo lekker. Het zou een Limburgse specialiteit zijn en dat kan wel zijn, want volgens mijn dochter die in West-Vlaanderen woont is ze daar nergens bij de bakkers te koop. Wie kan het mij zeggen ?

Dit heb je nodig:

  • gistdeeg voor taarten: zie op de pagina "koken en bakken" bij "appeltaart"
  • 1 pot abricozen taartvulling bijbv van AVEVE
  • 3 dl slagroom 35%
  • 1 zakje slagroomversteviger
  • 30 g poedersuiker
  • witte chocoladeschaafsels

Bereiding:


  • Bereid het gistdeeg, laat het rijzen en bekleed een taartvorm van 26 cm met het deeg.
  • laat opnieuw 15' rijzen
  • leg een vel bakpapier over het deeg en vul de vorm met bakparels . Je kan deze vervangen door gedroogde erwten of bonen om de taart blind te bakken
  • bak de taart in een oven van 220° gedurende 20'
  • ontvorm de taart, verwijder het bakpapier en de bakparels en laat afkoelen
  • vul de taart met de abricozencompote
  • klop de slagroom stijf en voeg al kloppende, de suiker en de slagroomversteviger toe
  • bestrijk de taart met de slagroom
  • bestrooi met poedersuiker


4 opmerkingen:

  1. Ik weet dit is al een zeer oud bericht, maar ik heb een vraag.
    Is er een patent op deze vlaai en waarom noemt het smurfenvlaai? je mag gerust mailen cwd11@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, waarom deze taart zo genoemd is en of er een patent op is, dat weet ik niet. Hier in Vlaams-Brabant en in Limburg is ze te koop bij de bakkers maar in West-Vlaanderen dan weer niet. Het recept van de vulling heb ik zelf samengesteld naar het voorbeeld van wat te koop is.

      Verwijderen
  2. Eventueel in de Makro, wel diepvries. Gewoon laten ontdooien en lekker smullen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of neem een gewone abrikoos taart doe er een dikke laag room op en witte chocolade. De latjes van de taart misschien wegnemen

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...